Dominique Meeùs
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Barbara Sinclair, The women’s movement, 1983

Barbara Sinclair Deckard, The women’s movement : Political, Socioeconomic, and Psychological Issues, Harper & Row, New York, 1983, xii + 500 pages, ISBN : 0-06-041615-7 ( 978-0-06-041615-7).
Third edition of Barbara Sinclair 1975.

Comme le donnent à penser les nos ISBN différents, cette troisième édition n’est pas juste une réimpression mais une actualisation du livre de 1975 et de sa réédition en 1979. Dans la présente édition de 1983, je trouve des références à des évènements ou des articles de 1982.

Oh ! merveille — les notes de bas de page sont… en bas de page.

À part un retour intéressant aux chasseurs-collecteurs, c’est l’histoire de la femme et du mouvement des femmes aux États-Unis jusqu’à la seconde vague du féminisme. Écrit en 1975 et revu en 1979 et en 1983, c’est à la fois un regard proche sur le début de la seconde vague et un exposé très complet et très documenté, bien que souvent par des références de seconde main (auteurs citant d'autres) ou des erreurs dans les références.

xiPreface1 part one
American Women Today
3 1. Introduction:
Sexual Stereotypes as Political Ideology
9Sexism in Language9“But It’s Natural”11Sexist Ideology and Power12 2. The Nature of Woman:
Psychological Theories
12Psychological Sex Differences14Biological Sex Differences15Anatomy Is Destiny19Woman Is Not Inferior, But…22Society Is Destiny

24Feminist Reexamination of Sex Difference Studies

Margaret Mead studied three New Guinea tribes and found that our assumptions about normal female and male psychology simply do not apply. In two of the tribes, male and female are not expected to, and in fact do not, display different personality traits. (Sex and Temperament in Three Primitive Societies.)

P. 24.
25Nature or Nurture ?27 3. The Self-Fulfilling Prophecy:
Sex Role Socialization
27Socialization and Society28Early Childhood31Grade School39Adolescence48College53The Costs of Sex Role Stereotyping54How Much Change?59 4. The Family: Refuge or Prison ?61The Myth61Reality: The Middle-Class Version68Reality: The Working-Class Version72Marriage and the Family — Is It Good for Human Beings ?74The American Family and Myth as Social Science

Placing upon the mother the sole responsibility of child care is bad for her and bad for the child. According to Margaret Mead,

At present the specific biological situation of the continuing relationship of the child to its biological mother and its need for care by human beings are being hopelessly confused in the growing insistence that child and biological mother, or mother surrogate, must never be separated…

Margaret Mead, “A Cultural Anthropologist’s Approach to Maternal Deprivation,” in Deprivation of Maternal Care: A Reassessment of Its Effects, Public Health Papers, No. 14 (Geneva: World Health Organization, 1962).
[Je trouve des références plus anciennes :
Paper presented at the Annual Meeting of the American Museum of Natural History, 1953.
“Some Theoretical Considerations of the Problem of the Mother-Child Separation”, 24 Amer. J. of Orthopsychiatry 471, 477 (1954). (Pourrait être publication du papier lu en 1953.)]
P. 78
80Recent Trends84 5. The Exploitation of Working Women84Myths about Working Women87Why Do Women Work?88Do Women Get Equal Pay?89Are Women Paid According to Their Education?91Are Women Promoted Equally with Men?94Are Women More Often Absent? Do They Quit More Often?95Discrimination by Segregation98Rationalizations for Segregation100The Obstacle Course103Discrimination by Unemployment105Is Discrimination an Irrational Preference?109Is Sexist Prejudice Profitable?109Segregation and Lower Wages112Divide and Rule113Other Functions of Sex Discrimination116 6. Professional Women:
The Obstacle Course
142 7. Women and the Law183 part two
Women’s Place Throughout History
185 8. Women’s Place:
From Hunting and Gathering Societies to Capitalism

Contre ceux qui jugent que rien ne change, elle souligne la variété. Elle ne dit pas évolution, histoire… et ne se réfère jamais à Marx ni à Engels. Elle les a probablement lus, et même de manière approfondie. Mais ils se peut qu’elle ait jugé opportun pour la réception de son livre de ne s’y référer qu’indirectement. Je pense à cela en voyant comment elle présente, par exemple, une conception typiquement « matérialiste historique » de l’idéologie en ne citant que Childe. Elle ne mentionne pour la première fois Marx et Engels et le marxisme qu’au chapitre 9, sous Socialist Countries, comme si elle ne voulait pas les reprendre à son compte. Elle reparle bien sûr du marxisme au chapitre 12 à propos de la seconde vague du féminisme, sous Socialist Feminists

185Women in Primitive Societies

Elle rappelle Margaret Mead (dont elle a parlé plus haut) sur la variété des cultures en Nouvelle Guinée.

Not merely the attitudes but the actual relations and status of men and women differ in various societies. In hunting and gathering societies, which were the predominant form during 99 percent of human history, men and women were roughly equal.2

2.
Ruby Rohrlicht-Lequitl [sic], “Gatherer-Hunters,” in Barbara Bellow Watson, ed., Women's Studies: The Social Realities (New York: Harper's College Press, 1976), pp. 181-201.
1
P. 186.
187The Sexual Division of Labor

So far, it can be observed that the attitudes and status of women and men, as well as the forms of marriage and family, differ drastically in various societies. How and why?

Some argue that the biology of sex itself determines that women are limited to home and children and must play an inferior role in the economy, in public affairs, and even in the home. According to this view, all social forms everywhere can be explained by biological determinism. […]

The problem with this approach is that the biology of sex is a constant throughout history and a constant cannot be used to explain changes in societies. […] Neither can the biology of sex be used to explain differences between societies because it is the same in each society: the biology of American men and women is no different from that of the Tchambuli of New Guinea.

P. 187-188.

Judith Brown (Brown 1970) propose une hypothèse de division du travail qui ne serait pas un déterminisme biologique (donc une constante, comme l'objecte justement Barbara Sinclair), mais une conséquence pratique du sexe biologique, liée à un certain mode de vie.

In most primitive societies the group doing the labor and providing the food has a high status, while the opposite is often true in more advanced societies. We saw that among the Tchambuli of New Guinea, women tend to be aggressive and dominant[…]. This is closely related to the fact that Tchambuliwomen fish and sell their catch in the market […]

P. 188.

Why is the ideology and the whole conditioning process what it is in each society ? The basic answer is that in the long run an ideology develops that conditions people to accept what is necessary for the operation and survival of the society under existing power relationships. Different economic conditions require different divisions of labor, and the society will socialize people to think that the division is natural.

On pourrait penser là qu’elle a lu ça chez Marx, mais, à l’appui, elle cite Vere Gordon Childe.

189Hunting and Gathering Societies (Old Stone Age)

For 1 to 2 million years, human societies were based on hunting animals and gathering wild food. The available evidence indicates that the men did most of the hunting, while the women gathered fruits, vegetables, and grains. So this first division of labor was along sexual lines. […] It appears that the biological facts of childbirth and nursing did limit women's mobility, so it made more sense for men to do the wide-ranging hunting.

P. 189-190.

Elle rejoint ici en fait (mais sans la citer) le point de vue de Brown 1970 dont je parlais plus haut, un point de vue pratique (« it made more sense ») dans ces circonstances, pas de déterminisme biologique.

These were small groups, all relatives, of 20 to 200 people. There was little private property except one's immediate tools or weapons, and very little wealth or property of any kind. There was no government. People worked as a collective unit and shared collectively by tradition and out of the necessity for survival.

“The large collective household was the community, and within it both sexes worked to produce the goods necessary for livelihood… Women usually furnished a large share — often the major share — of the food.”11

Many hunter-gatherers, such as the Bushmen of the Kalahari Desert, depended primarily on fruits and vegetables gathered by women; the meat provided by men was a luxury.

11.
Eleanor Leacock, anthropologist, in Introduction to Frederick Engels, The Origin of the Family, Private Property, and the State (New York: New World Paperbacks, 1972), pp. 33-34. [Leacock 1972.]
P. 190.
190Agricultural Versus Herding Societies (New Stone Age)

De lents progrès conduisent à de grands changements, au Néolithique (p. 191), l'agriculture (« domestication of plants ») et l'élevage (« domestication of animals »), dans un ordre différents selon les sociétés, mais le plus souvent agriculture d'abord.

De nouveau, cela ne change rien à la biologie des hommes et des femmes, mais comme les hommes chassait, les femmes connaissaient mieux les plantes et ce sont donc elles qui ont développé l'agriculture. Familiers des animaux, les hommes ont réussi à en domestiquer certains. Ce sont sans doute les femmes aussi qui ont inventé la poterie, les fours, le pain… Elles continuent donc à apporter au groupe une importante contribution qui leur vaut un haut statut. (Elle cite p 192 de nouveau Leacock 1972 à l'appui).

Une plus grande productivité donne des groupes plus grands. (P. 192, elle dit 300 à 400, par opposition à 20 à 200 plus haut, p. 190.) La bande devient un clan, attaché à un territoire (propriété collective). Tant que les femmes ont un rôle prédominant dans la production, le clan serait matrilinéaire et les femmes gardent un haut statut. (P. 193-193.) Si l'élevage devient prédominant, le clan deviendrait patrilinéaire et patriarcal, au sens propre, originel : on respecte un vieil ascendant mâle et on lui accorde une certaine autorité. Dans ces clans matrilinéaires ou patrilinéaires, il n'y aurait toujours pas de patriarcat, au sens moderne de suprématie masculine (et certainement jamais, à l'inverse, de matriarcat, au sens de suprématie féminine), mais une relative égalité entre hommes et femmes. (P. 193.)

193The Advent of Slavery

Le grand changement vient de l'utilisation de la force animale dans l'agriculture. Les femmes travaillaient la terre avec une houe primitive. Si on fait tirer une sorte de houe par un animal, on a en quelque sorte une charrue primitive.

“The first step, perhaps, was to make a pair of oxen to drag over a field a variant on the hoe that women had hitherto wielded — a plough.”23

23.
Kathleen Gough, “The Origin of the Family,” in Rayna R. Reither [sic], ed., Toward An Anthropology of Women (New York: Monthly Review Press, 1975), p. 88. [La référence vise Gough 1975, p. 88 dans Reiter 1975. Mais ce texte n'est nulle part dans Reiter 1975 ! La phrase est en fait de Childe dans What Happened in History.]
P. 194.

Comme ce sont les hommes qui ont l'habitude de commander les animaux2, ce sont eux qui vont remplacer les femmes dans le travail de la terre, ce qui est un tournant dans la division sexuelle du travail et affecte le statut des femmes. (Encore référence à Gough 1975, p. 89.) Si je récapitule, on a une première division sexuelle du travail : les hommes chassent, les femmes collectent (et s'occupent plus des enfants) ; deuxième : aux femmes l'agriculture (et des tas d'industries annexes) et aux hommes l'élevage ; troisième : aux hommes l'agriculture et l'élevage et aux femmes le reste. Cependant :

Yet even male economic dominance did not automatically mean the total subordination of women — any more than it did in predominantly herding societies. What sealed the doom of women was the coming of slavery…

P. 194.

L'augmentation de la productivité permet d'employer des prisonniers de guerre comme esclaves. (P. 195.) On rejoint la thèse d'Engels dans l'Origine de la famille…. (Elle cite encore Childe et non Engels.) Je n'ai jamais bien vu pourquoi l'esclavage renforce la position des hommes contre les femmes. Mais sans doute faut-il voir chacun des facteurs pouvant conduire à une relative suprématie masculine non pas isolément, mais renforçant les précédents.

197Feudalism202The Transition to Capitalism205The Enlightenment and the French Revolution208Women Under French Capitalism210Women Under British Capitalism216 9. Women in the Contemporary World216Western Europe216Legal Rights217Political Rights and Political Power217Women and Employment220Social Policy221Feminist Movements in Western Europe222Socialist Countries222Women and Marxism

Elle cite le Manifeste du Parti communiste sur la famille. (Comme souvent, elle le cite indirectement : elle ne donne pas la référence d’une édition du Manifeste, elle cite Peggy Morton (Morton 1971, dans la version du recueil Altbach 1971) citant et commentant le Manifeste.)

225Women in the Soviet Union232Women in Communist China237Women in the Third World242 10. A Century of Struggle:
American Women, 1820-1920
282 11. Forty Years in the Desert:
American Women, 1920-1960
283The Women’s Movement, 1920-1940285Reaction, Mid-1920s287The Equal Rights Amendment Fight288Women as Party Workers290Women in Politics, 1920-1940291Women at Work, 1920-1940294Women and Unions294The Sexual Revolution of the 1920s295Education296Professional Women297War, 1940-1945300The End of the War, 1945-1949303Women in Politics, 1940-1960305The Counterrevolution of the 1950s306Brainwashing in the 1950s

Similar arguments were made by sociologists like Talcott Parsons, who found our present sexist ideology and family structure to be “functional” or useful for preservation of the status quo. (True, but that assumes we want the status quo.) Even the anthropologists, like Margaret Mead, whose work had shown the great variety of men’s and women’s roles in primitive cultures, went back to look again armed with Freudian categories. And lo and behold! They found what they looked for: that primitive women were very happy because they did nothing but have babies, fulfilling their “true” sexual roles.

P. 308-309.
309Discrimination in the 1950s315The Women’s Liberation Movement: 1940-1960317 12. The New Struggle for Liberation:
American Women, 1960 to the Present
Early Symptoms 320NOW is Organized 324Radical Women Organize 326The Movement Grows 329Organization and Ideology 330Socialist Feminists 333Relations Between Moderates and Radicals 335Further Growth and Responses 336Lesbians 340Third World Women 343Union Women 346Women and the Church 348Women’s Studies 351Feminists in Print 354The Men’s Movement 358Women in Politics 359International Women’s Year and the Women’s Agenda 369 Backlash 371The Movement in the Mid-1970s 372Houston : The IWY Conference and Its Aftermath 374The UN Mid-Decade Conference for Women 378Expertise and Allies 380Feminism, the New Right, and the ReaganAdministration 385389 13. Current Issues of the Women’s Movement449 14. Theories of Women’s Liberation471Further Readings479Index
Notes
1.
Il s'agit de Ruby Rohrlich Leavitt. Le t à Rohrlich et surtout le Lequitl aberrant me font me demander si elle avait pu travailler avec des moyens informatiques à cette époque. (Ou bien un traitement de texte primitif sur une grosse machine de l'université, ou bien une machine dédiée au traitement de texte, avant les logiciels sur ordinateurs personnels.) Les humains aussi font des erreurs, mais ceci ne ressemble pas à une erreur humaine.
2.
Je suppose que maintenir l'orientation d'un précurseur de charrue tiré par un animal demande une force considérable. C'est peut-être une activité ou le dimorphisme sexuel joue plus que dans d'autres.